Cheltuieli nelegale și prejudicii de 9,4 milioane de lei în cadrul Programului național de diabet zaharat

cnas

Curtea de Conturi spune că, în cadrul Programului național de diabet zaharat, în perioada 2012-2014, au fost efectuate cheltuieli nelegale, care au cauzat prejudicii în valoare de peste 9,4 milioane de lei.

“Din analiza datelor raportate prin sistemul informatic unic integrat (SIUI) de către 21 case de asigurări de sănătate județene, în cadrul Programului național de diabet zaharat, s-au constatat deficiențe care au determinat efectuarea, în perioada 2012-2014, de cheltuieli nelegale și implicit prejudicii în valoare estimată de 9.424 mii lei”, se arată în Sinteza rapoartelor de audit al performanței privind unele Programe Naționale de Sănătate derulate în perioada 2012-2014 la Ministerul Sănătății (MS) și la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care a fost publicată pe site-ul Curții de Conturi.

Potrivit documentului, aceste prejudicii au fost cauzate, printre altele, de validarea nelegală a unor prescripții de medicamente în valoare estimată de 3.551.000 lei, care au fost emise, contrar prevederilor legale, de către medici fără specializarea și/sau competența necesară și care nu au fost nominalizați potrivit normelor, dar și de faptul că în perioada 1 ianuarie 2012 — 31 decembrie 2014 au fost validate de către Casa de Asigurări de Sănătate eliberări de medicamente raportate de farmacii cu circuit deschis pe numele unor pacienți care figurau ca fiind decedați.

De asemenea, pentru 1.242 de pacienți incluși în Programul național de diabet zaharat au fost emise și eliberate prescripții medicale în valoare estimată de 452.000 lei, pe perioada în care pacienții beneficiari figurau ca fiind internați în spitalizare continuă, deși, potrivit prevederilor legale, un pacient nu poate fi internat în spital unde să beneficieze de servicii medicale și tratament adecvat din spital și, în același timp, să beneficieze de servicii medicale din ambulatoriu care se finalizează prin emiterea unei prescripții medicale, se mai spune în document.

Pe de altă parte, din verificarea modului în care au fost decontate de către CNAS serviciile efectuate de furnizorii privați prin care s-a derulat Programul național de supleere a funcției renale la bolnavii cu insuficiență renală cronică s-a constatat faptul că, la nivelul CNAS, furnizorii de dializă privați au raportat spre decontare, servicii de hemodializă convențională în valoare estimată de 722.000 de lei, efectuate pentru un număr de 76 pacienți, care nu au fost însă raportate și în Registrul renal român.

În acest caz, Curtea de Conturi precizează că decontarea serviciilor de supleere renală pentru furnizorii privați de servicii de dializă aflați în contract cu CNAS se realizează lunar de Casă din fondurile aprobate cu această destinație, cu condiția raportării datelor de către furnizori la Registrul renal român.

Totodată, Curtea de Conturi spune că CNAS nu a monitorizat și nu a controlat în totalitate modul de utilizare de către casele de asigurări de sănătate teritoriale a fondurilor alocate pentru derularea programelor naționale de sănătate, respectiv modul de aplicare a dispozițiilor legale referitoare la angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu medicamentele în cadrul contractelor încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale și produse farmaceutice.

Conform Curții de Conturi, un alt aspect deosebit de important îl reprezintă plata, în perioada 2012-2014, de către pacienți pentru unele medicamente specifice din cadrul Programului național de diabet zaharat a diferenței între prețul cu amănuntul maximal și prețul de decontare, aprobate în CaNaMed prin ordin al ministrului Sănătății. Raportat la cheltuielile cu medicamentele decontate farmaciilor cu circuit deschis în perioada 2012-2014 de către un număr de 20 case județene de asigurări de sănătate, pacienții au suportat diferențe de preț în valoare estimată de 31.425.000 de lei, spune Curtea de Conturi.

“Deși scopul programului a fost compensarea cu 100% a medicamentelor specifice care se acordă în tratamentul bolnavilor de diabet zaharat, neanalizarea cauzelor care au determinat gradul foarte mic de utilizare a unor medicamente generice incluse în listă și utilizarea cu preponderență în tratamentul bolnavilor incluși în Programul național de diabet zaharat a versiunilor inovative a medicamentelor care au avut un preț de vânzare/decontare mai mare decât versiunile generice ale acestora a determinat costuri suplimentare atât pentru pacienți, cât și pentru bugetul FNUASS (Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, n.r.)”, mai afirmă Curtea de Conturi.

În ceea ce privește Auditul performanței privind unele programe de sănătate derulate în perioada 2012-2014, efectuat la Ministerul Sănătății, Curtea de Conturi spune că, deși gradul de utilizare a creditelor bugetare a fost situat între 95-100%, nu în toate cazurile fundamentarea bugetului și repartizarea fondurilor pentru aceste programe de sănătate s-a efectuat echitabil, astfel că unele unități sanitare au achiziționat medicamente și materiale sanitare peste necesarul real, ceea ce a condus la o imobilizare nejustificată de fonduri publice.

De asemenea, modul de organizare și funcționare a sistemului de control al MS asupra implementării și derulării programelor naționale de sănătate nu a asigurat identificarea eventualelor disfuncționalități, astfel că unitățile sanitare au achiziționat medicamente/materiale sanitare de același fel de la același furnizor prin proceduri diferite de achiziții, respectiv de la achiziția directă la licitație deschisă, cu consecințe asupra utilizării cu economicitate a fondurilor alocate, mai spune Curtea de Conturi.

Sursa: AGERPRES

Categorii: Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Ți-ar putea plăcea