La începutul acestei săptămâni, prim-ministrul Ilie Bolojan a prezentat măsurile pe care le va lua pentru a reduce deficitul din domeniul sănătate. Premierul a explicat public faptul că deși există o creștere accelerată a cheltuielilor, acestea nu reflectă calitatea serviciilor medicale. Calculele arată că sistemul medical românesc are nevoie de o suplimentare a veniturilor de 10 miliarde, la rectificare.
Totodată, Ilie Bolojan a atras atenția cu privire la faptul că în o treime din spitalele românești există cheltuieli cu salariile care depășesc 80% din totalul cheltuielilor. Totodată acesta a atras atenția cu privire la acele situații în care valorile serviciilor sunt umflate sau fraudate prin optimizarea cheltuielilor sau prin îmbunătățirea indicelor de complexitate fără a exista un sistem de criterii de performanță.
„Avem cheltuieli salariale disproporţionate din ponderea totală a spitalului. Mai multe de o treime din spitalele noastre au cheltuieli cu salariile care depăşesc 80% din totalul cheltuielilor unui spital. În condiţii în care cheltuielile de salarii depăşesc 80-90% în multe locuri, banii care le mai rămân acestor spitale pentru medicamentele necesare pacienţilor, pentru analize, pentru aparatură, pentru curăţenie în spitale, pentru toate serviciile care trebuie acotărite sunt foarte puţini şi, plastic, aceste spitale există în primul rând pentru cei care lucrează în aceste spitale pentru a le asigura salariile şi, din păcate, mult mai puţin pentru pacienţii în care ar trebuit teoretic să le ofere servicii. Şi pentru aceste spitale este evident că trebuie să-şi facă o analiză a acestor cheltuieli, iar ele trebuie să se bazeze în principal pe serviciile care sunt oferite pacienţilor” a precizat Ilie Bolojan.
Totodată, prim-ministrul României a mai arătat că „avem, din păcate, în multe locuri, servicii care sunt umflate, fraude prin optimizarea cheltuielilor, prin îmbunătăţirea indicelor de complexitate şi prin tot felul de tehnici care au făcut ca de multe ori cheltuielile să crească, fără să se regăsească în servicii”.